dadinliمهاجرتی

موسسه مهاجرتی

dadinliمهاجرتی

موسسه مهاجرتی

  • ۰
  • ۰

آغازتحصیل در ترکیه

مهاجرت تحصیلی ترکیه: تحصیل در ترکیه از 6 سالگی آغاز میشود. مدارس ترکیه نیز به دو نوع دولتی و غیرانتفاعی تقسیم می شود که هزینه تحصیل در مدارس دولتی رایگان و در مدارس غیر انتفاعی بسته به نوع آموزش و سطح مدرسه ومقطع تحصیلی هزینه های متفاوتی دریافت می شود.   در نظام آموزشی ترکیه دوره ابتدایی  5 سال است و سپس دانش آموزان وارد دوره راهنمایی می شوند که   3 سال طول خواهد کشید. در مدارس ترکیه معمولا یکی از زبان های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی یا اسپانیایی تدریس می شود اما در بعضی از مدارس غیرانتفاعی دو زبان هم زمان تدریس می شود.

اغلب ایرانیانی که قصد تحصیل در ترکیه را دارند این کشور را به دلایل همسایگی و اشتراکات فرهنگی انتخاب می کنند، با اینکه اخذ تابعیت ترکیه تقریبا امری محال به نظر می آید ولی می توان با تحصیل ،سرمایه گذاری یا خرید ملک به اقامت ترکیه دست یافت

ادامه 

 

 

 

 

آغازتحصیل در ترکیه

مهاجرت تحصیلی ترکیه: تحصیل در ترکیه از 6 سالگی آغاز میشود. مدارس ترکیه نیز به دو نوع دولتی و غیرانتفاعی تقسیم می شود که هزینه تحصیل در مدارس دولتی رایگان و در مدارس غیر انتفاعی بسته به نوع آموزش و سطح مدرسه ومقطع تحصیلی هزینه های متفاوتی دریافت می شود.   در نظام آموزشی ترکیه دوره ابتدایی  5 سال است و سپس دانش آموزان وارد دوره راهنمایی می شوند که   3 سال طول خواهد کشید. در مدارس ترکیه معمولا یکی از زبان های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی یا اسپانیایی تدریس می شود اما در بعضی از مدارس غیرانتفاعی دو زبان هم زمان تدریس می شود.

اغلب ایرانیانی که قصد تحصیل در ترکیه را دارند این کشور را به دلایل همسایگی و اشتراکات فرهنگی انتخاب می کنند، با اینکه اخذ تابعیت ترکیه تقریبا امری محال به نظر می آید ولی می توان با تحصیل ،سرمایه گذاری یا خرید ملک به اقامت ترکیه دست یافت .


دبیرستان های ترکیه

در بندهای بالایی به شرح تحصیل در مقاطع ابتدایی و راهنمایی در ترکیه پرداختیم و در ادامه جهت تحصیل درمقطع دبیرستان باید بگوییم  ،این مقطع در ترکیه 4 ساله میباشد اما در برخی از دبیرستان ها 5 سال طول خواهدکشید که 1 سال آن صرف آموزش زبان های خارجی می شود. درترکیه دبیرستان ها نیزدو نوع هستند: آناتولی و دولتی .در دبیرستان های دولتی آموزش به صورت استاندارد ورایج انجام می شود اما در دبیرستان های آناتولی غالبا زبان های خارجی تدریس می شود. درپایان سال چهارم دبیرستان آزمون های جامع (نه به سختی کنکور خودمان !!!) برگزارمی شود که دانش آموزان در صورت قبولی در امتحانات می توانند ورودی دانشگاه را بگیرند. نمرات دانش آموزان در امتحانات جامع در رشته تحصیلی آن ها در دانشگاه تاثیرگذار می باشد مثلا دانش آموزانی که در دروس علوم نمره بیشتری کسب کنند می توانند در رشته های کامپیوتر، پزشکی، مهندسی و… ادامه تحصیل داده ویا اگر دانش آموزانی در دروس ترکی استانبولی و ریاضی نمره بیشتری کسب کنند می توانند در رشته های آموزش، مدیریت بازرگانی، اقتصاد، روانشناسی ، روابط بین الملل و حقوق در دانشگاه ها ادامه تحصیل بدهند.همچنین دانش آموزانی که در علوم انسانی نمره بالاتری کسب کنند احتمال قبولی آنها در رشته های تاریخ، جغرافی و آموزش بیشتر است و دانش آموزانی که در درس زبان نمره بیشتری اخذ کنند در دانشگاه های ترکیه می توانند در رشته های زبان و زبان شناسی ادامه تحصیل بدهند.


شرایط تحصیل و پذیرش از دانشگاه های ترکیه

دروس در دانشگاه های ترکیه به صورت ترمی- واحدی ارائه می شود. دانشگاه ها دارای 3 ترم پاییز، بهار و تابستان هستند، ترم پاییز از ماه اکتبر و انتهای ژانویه، ترم بهار از ماه فوریه تا ماه ژوئن و ترم تابستان از ماه جولای تا آگوست است.در دانشگاه های ترکیه زبان های انگلیسی ، فرانسوی ، ترکی و آلمانی تدریس می شود که با توجه به رشته تحصیلی و دانشگاه ها متفاوت هستند. دانشگاه های ترکیه از نظر بین المللی بسیارمعتبرهستند و مدارک آن ها در سراسر دنیا معتبر می باشد .

برای اخذ پذیرش در دانشگاه های ترکیه داشتن مدرک دیپلم دبیرستان و کسب نمره قبولی در آزمون ورودی دانشگاه ها می باشد. آزمون ورودی هر دانشگاه ها مختص به خود بوده و فارغ از هر سن و سالی فرد می تواند تنها با داشتن مدرک دیپلم در آزمون ورودی هر کدام ازدانشگاه های ترکیه شرکت کند. در اغلب دانشگاه های ترکیه ، زبان تدریسی ترکی استانبولی است و برای آن دسته از دانشجویانی که مدرک زبان ترکی استانبولی ندارند دوره های رایگان آموزش زبان برگذار می شود.


زبان تدریس در اغلب دانشگاه های ترکیه ، ترکی استانبولی است و برای آن دسته از دانشجویانی که مدرک زبان ترکی استانبولی ندارند دوره های رایگان یادگیری زبان برگزار می شود. دانشجویانی که برای بورس تحصیلی ترکیه واجد شرایط هستند و همچنین دانشجویانی که به زبان ترکی تسلط ندارند می تواننداز آموزش رایگان زبان ترکی برای دوره یک ساله استفاده کنند. برای تمام دانشجویانی که ترکی صحبت نمی کنند، آموزش زبان پیش نیاز برنامه دانشگاهی آنها است. دانشجویان میتوانند از برنامه آموزشی زبان ترکی در دانشگاه خود نیز استفاده کنند.

دوره های زبان ترکی در شهرهایی که در آن مرکز آموزش ترکیه (TÖMER) واقع شده است، برگزار می شود. انتظار میرود که دانشجویان با سطح سواد C1 وارد دانشگاه شوند.

 

سطح گواهی زبان ترکی

 

مبتدی (A1 و A2)

متوسط (B1 و B2)

پیشرفته (C1 و C2)


تحصیل در مقاطع کارشناسی

مقطع لیسانس در دانشگاههای ترکیه مانند بسیاری از کشورهای دیگر 4 ساله است که البته دربرخی رشته ها مانند پزشکی  تا 6سال نیز به طول خواهد انجامید.


تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا درترکیه

در نظام آموزشی ترکیه پذیرش دانشجو در مقطع مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا از طریق  امتحانات ورودی هر دانشگاه انجام میشود .دانشگاه های ترکیه هر سال 2 بار رشته ها و ظرفیت های پذیرش دانشجویانشان را اعلام می کنند و دانشجویان باید ابتدا در رشته مورد نظر خود ثبت نام کرده وسپس در امتحانات مربوطه شرکت کنند. تحصیل در دانشگاه های ترکیه در مقطع فوق لیسانس حدودا 2 سال و مقطع دکترا حدود 4 سال طول میکشد. دانشجویان در هر دو مقطع فوق لیسانس و دکترا می بایست در نیمی از دوره تحصیلی خود 20 تا 30 واحد درسی را باموفقیت سپری کنند و نیمه دیگر را صرف تحقیق روی پایان نامه و تحویل پایان نامه خود کنند.


چند نکته در ارتباط با تحصیل در ترکیه

دانشگاه ها در قبال ارائه خوابگاه به دانشجویان خارجی تعهدی ندارند با اینحال د رسالهای گذشته تعدادی خوابگاه در برخی دانشگاه ها برای دانشجویان متقاضی تحصیل در ترکیه درنظر گرفته شده است.دانشجویان از بدو ورود از بیمه درمانی بهره مند  میشوند و تامین درمان برای آنان هزینه ای نخواهد داشت.


نکته بعدی هزینه های زندگی در ترکیه است که خوشبختانه باید گفت که چرخه زندگی در ترکیه تقریبا مانند ایران است بااین تفاوت که  هزینه های پوشاک نسبت به ایران کمتراست و دانشجویان برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی میتوانند از تخفیفات 50 درصدی دانشجویی استفاده کنند. هزینه های تحصیل معمولا بیش از 15000دلار در سال است اما دانشجویان ممتاز می توانند از بورسیه و وام های تحصیلی استفاده کنند.


لیست تعدادی از دانشگاه های معتبر ترکیه

  • دانشگاه حاجت تپه
  • دانشگاه آنکارا
  • دانشگاه چوکوروا
  • دانشگاه آتاتورک
  • دانشگاه دوکوزایلول
  • دانشگاه بیلکنت
  • دانشگاه خاورمیانه
  • دانشگاه فنی استانبول
  • دانشگاه بوغازیچی
  • دانشگاه آناتولی
  • دانشگاه اژه
  • دانشگاه کارادنیز
  • دانشگاه مرمره
  • دانشگاه فنی ییلدیز
  • دانشگاه معمار سینان
  • دانشگاه استانبول
  • دانشگاه غازی

موسسه حقوقی مهاجرتی دادآور نسیم مهر مفتخر خواهد بود تجربیات خود را در زمینه مهاجرت تحصیلی به ترکیه به شما عزیزان ارائه نماید

منبع : دادآور نسیم مهر

 

  • ۹۸/۰۵/۱۹
  • dadinli مهاجرتی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی